Wazektomia – co to?

Wazektomia to antykoncepcja dla mężczyzn, którą charakteryzuje trwałość, skuteczność oraz bezpieczeństwo. Zabieg ten zyskuje coraz większą popularność właśnie ze względu na aspekt trwałości. Ponadto podwiązanie nasieniowodów jest o wiele łatwiejsze i bezpieczniejsze niż chociażby podwiązanie jajowodów.

W Polsce prawo nie reguluje granicy wiekowej, od kiedy wykonywana może być antykoncepcja u mężczyzn – wazektomia. Lekarze kwalifikując na zabieg, każdy przypadek rozpatrują indywidualnie. Jest to zabieg trwały, a jego skutki są często nieodwracalne. Dlatego też lekarze każdorazowo muszą upewnić się, że pacjent nie będzie w przyszłości żałował swojej decyzji, chociażby z powodu zmiany stylu życia. Dlatego też lekarz może odmówić przeprowadzenia zabiegu, gdy uzna, że mógłby on negatywnie wpłynąć na stan nie tylko fizyczny, ale też psychiczny pacjenta.

Podwiązanie nasieniowodów – jak wygląda zabieg?

Najprościej mówiąc, wazektomia polega na przecięciu nasieniowodów, które to łączą najądrze z gruczołem krokowym. Długość tego przewodu sięga około 30 cm. Po zerwaniu ciągłości nasieniowodów plemniki nie docierają do wzgórka nasiennego i nie zostają wydalone podczas wytrysku.

Sam zabieg nie jest inwazyjny. Jest to nowoczesna antykoncepcja. W tym wypadku nie stosuje się skalpela nie potrzebne są szwy. Zmniejszone zostaje w ten sposób ryzyko powikłań – w tym pojawienia się bólu, a także zakażenia. Co więcej, szybko można wrócić do aktywności seksualnej.

Przed zabiegiem należy zgłosić się na konsultację, podczas której lekarz przeprowadzi dokładny wywiad, ale też zleci niezbędne badania. W dniu zabiegu nie trzeba być na czczo. Zażyć można leki, ale nie przeciwkrzepliwe. Przed zabiegiem należy ogolić skórę na sucho, wziąć prysznic z użyciem mydła antybakteryjnego i dokładnie umyć mosznę i prącie.

Antykoncepcja mężczyzn – wazektomia – wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym. Zabieg zaczyna się właśnie od podania znieczulenia. Następnie wykonuje się przecięcie 3 cm od najądrza. Końce przeciętych nasieniowodów zamykane są podczas elektrokoagulacji. Ponadto, w celu zmniejszenia ryzyka ponownego złączenia się nasieniowodów, umieszcza się je w innych przedziałach moszny. Zabieg trwa około pół godziny i bezpośrednio po wyjściu z gabinetu nie czuje się bólu, a jedynie dyskomfort. Jednakże wraz z ustawaniem działania znieczulenia pojawiać będzie się coraz silniejszy ból. W takim wypadku można zażyć leki przeciwbólowe.

• 24 godziny po zabiegu nie wolno brać prysznica ani pić alkoholu. Kąpiel dozwolona jest dopiero po trzech dniach.
  • Przez kolejne dwie doby od zabiegu powinno się nosić specjalną bieliznę uciskową, a także wykonywać zimne okłady, dzięki czemu zapobiegnie się obrzękom.

Umów się na zabieg wazektomii w Lifemedica

Na zdjęciach przedstawiono schemat wazektomii oraz używane do zabiegu narzędzia.

Zabieg wazektomii i narzędzia

Od pacjentów, którzy zapiszą się na zabieg wymagana jest zaliczka na zabieg operacyjny. Zaliczka przyjmowana jest wg. następujących zasad:

1. Zaliczka stanowi potwierdzenie rezerwacji terminu zabiegu przez pacjenta.
  2. Kwota zaliczki stanowi 500 zł.
  3. Termin wpłaty zaliczki mija 14 dni przed zarezerwowanym terminem zabiegu.
  4. Zaliczka płatna jest przelewem na konto:
    Lifemedica sp. z o.o.
    61 1090 1098 0000 0001 2974 4804
    Tytuł przelewu: zaliczka na wazektomię, data operacji, Imię i Nazwisko pacjenta.
  5. Brak wpłaty zaliczki w określonym terminie przez pacjenta stanowi rezygnację z rezerwacji terminu zabiegu.
  6. Płatność końcowa za zabieg, pomniejszona będzie o kwotę wpłaconej zaliczki.
  7. W przypadku rezygnacji z zabiegu mniej niż 7 dni przed wyznaczonym terminem zabiegu kwota wpłaconej zaliczki przepada.
  8. Zaliczka zostanie zwrócona pacjentowi w pełnej kwocie, jeśli planowany zabieg nie odbędzie się z przyczyn wynikających ze strony Lifemedica.

Co należy zrobić przed zabiegiem?

Przed zabiegiem wazektomii wykonanym w placówce Lifemedica należy:

W dniu zabiegu:

• nie ma konieczności przybycia na zabieg na czoczo,
  • należy przyjąć zażywane leki (wyjątkiem są leki przeciwkrzepliwe),
  • należy na sucho ogolić skórę, a także wziąć prysznic, używając mydła antybakteryjnego (dokładnie trzeba umyć mosznę oraz prącie, ściągając przy tym napletek).

Przed zabiegiem nie powinno się zażywać poniższych leków:

• Aspiryna, ketoprofen, ibuprofen oraz naproxen nie powinny być zażywane tydzień przed zabiegiem. Leki te powodują rozrzedzenie krwi i mogą zwiększyć ryzyko krwawienia w trakcie oraz po zabiegu.

Ośrodki Badania Nasienia

Wazektomia – skutki uboczne

Powikłania po wazektomii należą do rzadkości. Czujność powinny wzbudzić takie objawy, jak:

• gorączka,
  • dreszcze,
  • trudności w oddawaniu moczu,
  • narastający obrzęk moszny,
  • krwawienie z miejsca zabiegu.

W takich wypadku należy skonsultować się z lekarzem.

Działanie wazektomii

Biorąc pod uwagę metody antykoncepcji dla mężczyzn, wazektomia jest najskuteczniejsza. Jednakże działać zaczyna dopiero po trzech miesiącach od wykonania zabiegu. Dlatego też po tym czasie wykonuje się badanie nasienia w celu określenia skuteczności zabiegu. Aby pozbyć się pozostałości plemników z nasieniowodów potrzeba 20 – 30 wytrysków. Gdy poziom plemników jest zbyt wysoki, badanie powtarza się co 6 tygodni. Jednakże gdy po pół roku nadal odnotowuje się żywe plemniki, zabieg trzeba powtórzyć.

Wazektomia odwracalna? Jak wygląda cofnięcie wazektomii?

Zabieg wazektomii jest trwały, ale można cofnąć jego skutki. Jednakże ten zabieg (cofnięcia wazektomii) jest o wiele bardziej inwazyjny niż sama wazektomia. Jednocześnie nie zawsze jest on skuteczny. Skuteczność wynosi około 60 – 80% i spada wraz z upływem lat od wykonania wazektomii. Wazo-wazostomia, odtworzenie ciągłości nasieniowodów, to zabieg trwający kilka godzin i wykonywany w znieczuleniu ogólnym.

Wazektomia a życie seksualne

Wazektomia nie wpływa negatywnie na jakość życia seksualnego. Wytrysk nie ulega zmienianie, gdyż objętość nasienia pozostaje niemalże taka sama, ponieważ plemniki stanowią jedynie 2 – 5%. Popęd seksualny oraz orgazm również nie ulegają negatywnym zmianom.

Umów się na zabieg wazektomii –
telefon do rejestracji: 58 506 64 09